Jangan Panik, Ini Cara Mengatasi Akaun FB Yang Dapat Spam

Jangan Panik, Ini Cara Mengatasi Akaun FB Yang Dapat Spam

Adakah akaun Facebook anda tiba-tiba menghantar siaran spam yang mengganggu anda? Jangan panik, anda cuma perlu tahu cara menangani spam FB dalam artikel ini. Facebook merupakan media sosial yang masih digunakan secara meluas sehingga kini walaupun terdapat banyak lagi media baharu yang menarik minat pengguna internet.

Namun, ada kes FB dihentam penggodam sehingga akaun Facebook tersebut menghantar post atau status tanpa kita ketahui. Jika ada spam di Facebook sudah tentu ini menjengkelkan kerana banyak post yang tidak diingini muncul dalam akaun anda.

Bermula dari promosi, pautan ke laman web, hingga menghantar video lucah. Kemudian, bagaimana untuk menangani FB mendapat spam?

Cara Atasi FB Dapatkan Spam

Ramai yang telah melakukan pelbagai cara untuk memadam posting spam ini. Bermula dari memadamnya berkali-kali hingga menyekatnya tetapi tidak berjaya.

Oleh itu, berikut akan dikongsikan cara menangani FB mendapat spam yang sangat mudah dilakukan.

1. Reset Password

FB spam selalunya dihantar dari pengguna lain yang tidak diingini. Selain itu, jumlah kandungan yang banyak dan jumlah permintaan rakan yang banyak juga boleh disebabkan oleh penggodam yang telah mendapat akses ke akaun anda. Oleh itu, anda perlu melindunginya dengan menetapkan semula kata laluan. Walaupun anda tidak boleh log masuk, tetap lakukan tetapan semula kata laluan supaya penggodam juga tidak boleh masuk ke akaun.

Caranya ialah:

  1. Buka Facebook dan masuk ke menu Cari Akaun. 
  2. Masukkan e-mel, nombor telefon bimbit, nama penuh atau nama pengguna anda yang disambungkan ke FB.
  3. Kemudian, klik butang Cari.
  4. Seterusnya, ikut arahan yang diarahkan oleh Facebook.

Jika anda masih mengalami spam,anda boleh melaporkan isu tersebut kepada Facebook.

Nota: Anda tidak boleh menggunakan nombor mudah alih yang sama untuk menetapkan semula kata laluan anda atas sebab keselamatan. Jadi, adalah perlu untuk menambah nombor mudah alih atau alamat e-mel lain untuk membuat perubahan kata laluan.

2. Sekat Rakan Spam

Spam ini boleh berlaku kerana pengguna FB sendiri yang merupakan rakan anda. Mereka boleh berkongsi kandungan sensitif yang menjadikan siaran rumah anda buruk. Oleh itu, cara menangani FB di spam ialah dengan menyekat rakan tersebut. Anda juga boleh membuat laporan supaya Facebook akan mempertimbangkan tindakan untuk menyekatnya. Dengan cara ini, rakan itu tidak akan menghantar spam pada siaran anda lagi.

3. Semak Aktiviti Akaun

Cara seterusnya ialah melihat aktiviti akaun anda sama ada terdapat peranti lain yang turut dilog masuk ke akaun anda atau terdapat aktiviti yang mencurigakan. Lakukan langkah berikut:

  1. Jalankan semakan Siaran atau Suka baru-baru ini.
  2. Semak Log Aktiviti dan padam yang tidak diingini.
  3. Kemudian, lihat aplikasi dan permainan yang telah anda muat turun dari FB.
  4. Padamkan yang berpotensi berbahaya.
  5. Seterusnya, padamkan juga foto, siaran,kumpulan atau acara yang anda tidak buat.
  6. Kemudian, laporkan spam kepada Facebook.
  7. Tunggu jawapan dari FB.

Ini sangat penting untuk dilakukan untuk melindungi anda dan orang lain daripada penggodaman.

Bagaimana FB Berfungsi Membalas Laporan Spam

Selepas anda melaporkan kepada FB, mereka akan bertindak balas dengan cara yang berbeza. Seseorang memadamkan siaran jika ia melanggar dasar. Ada yang memberi amaran kepada pengguna, menyekat atau menyekat sementara akaun yang dianggap spam. 

Contohnya ialah apabila anda ditandakan dalam siaran daripada rakan anda yang mempunyai kandungan yang tidak baik. Ini mungkin menunjukkan bahawa akaun itu telah dirampas atau terdapat perisian hasad berniat jahat.

Oleh itu, Facebook kemudiannya akan menghantar mesej apa yang mereka lakukan pada akaun anda apabila anda menandakannya sebagai spam. Nanti FB akan follow up dan delete post tersebut. Cara menangani spam FB perlu diambil supaya kandungan tidak terkumpul banyak dan dan membawa malware untuk mengganggu rakan Facebook yang lain. 

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

BACA JUGA!