Bagaimana Untuk Mematikan Autoplay Video Instagram

Bagaimana Untuk Mematikan Autoplay Video Instagram

Adakah anda merasakan bahawa media sosial Instagram memakan banyak kuota internet? Ini adalah sangat semula jadi, kerana Instagram mengatur video untuk dimainkan secara automatik. Untuk membetulkannya, anda boleh menggunakan cara mudah untuk mematikan automain video di Instagram.

Instagram sebelum ini merupakan media sosial untuk berkongsi foto dan video. Sejak dibeli oleh Facebook, Instagram terus berusaha untuk menyediakan ciri-ciri menarik, dan ciri automain video adalah salah satu daripadanya. Autoplay ialah ciri yang mampu memainkan video secara automatik tanpa perlu menekan butang main.

Anda mesti pernah mengalami apabila anda membuka laman utama Instagram, video akan dimainkan secara automatik, bukan? Ciri ini sememangnya sangat praktikal, tetapi tidak sedikit pengguna Instagram yang mahu menghentikan video di IG daripada dimainkan secara automatik.

Kebanyakan mereka merungut kerana akan membuatkan kuota internet cepat habis dan membazirkan kuota. Selain itu, semua video di Instagram akan dimainkan secara automatik termasuk video yang mungkin kita tidak mahu.

Jika anda tidak tahu cara mematikan automain video di Instagram, maka anda tidak perlu risau. Terdapat dua kaedah yang akan diterangkan kepada anda dalam artikel ini.

Cara Mematikan Autoplay Video di Instagram

Sebenarnya, Instagram sendiri telah menyediakan ciri untuk menetapkan video di IG supaya tidak dimainkan secara automatik. Jadi, anda hanya boleh menggunakan aplikasi Instagram untuk melakukannya.

  1. Cara menetapkan video automain pada Instagram terkini:
  2. Buka aplikasi Instagram anda.
  3. Kemudian pergi ke profil kemudian pergi ke Tetapan.
  4. Pilih pilihan menu Akaun > Penggunaan Data Selular.
  5. Aktifkan pilihan Gunakan kurang data atau Gunakan kurang data.
  6. Kini video di IG tidak akan dimainkan secara automatik.
  7. Selesai.

Dengan hanya 5 langkah, anda telah berjaya melumpuhkan video di Instagram supaya ia tidak dimainkan secara automatik. Ciri autoplay video Instagram tidak akan berfungsi sebaik sahaja anda mendayakan tetapan ini.

Cara Menghentikan Video Automatik di Instagram

Kaedah seterusnya yang boleh anda gunakan untuk menghentikan automain video di Instagram ialah menetapkan rangkaian pada telefon pintar anda. Menurunkan rangkaian boleh menjadi cara alternatif untuk mematikan automain video di Instagram. Sebabnya, Instagram akan berjalan lebih perlahan sehinggakan video di IG tidak dapat dimainkan secara automatik.

Sebagai contoh rangkaian telefon pintar anda adalah 4G maka anda perlu menurunkan taraf rangkaian kepada 3G. Jika video IG masih dimainkan secara automatik, kemudian turunkannya semula kepada 2G.

Jika anda berjaya menghentikan video di IG daripada dimainkan secara automatik, butang main akan muncul di sudut video. Anda boleh memainkannya secara manual dengan menekan butang main pada video.

Anda boleh mencuba dua kaedah di atas untuk akaun IG anda yang sering memainkan video Instagram secara automatik. Dengan cara itu, anda boleh menjeda video di Instagram supaya anda tidak perlu risau lagi bahawa kuota internet anda cepat habis apabila anda membuka aplikasi Instagram.

Begitu banyak ulasan mengenai cara untuk mematikan autoplay Instagram yang boleh anda cuba supaya video di IG tidak autoplay.

Jika anda mengalami masalah, sila tulis di ruangan komen.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

BACA JUGA!