7 Cara Mengatasi Bunyi dan Punca HP Hilang

7 Cara Mengatasi Bunyi dan Punca HP Hilang

Secara umumnya, HP yang tiba-tiba tidak mengeluarkan bunyi boleh disebabkan oleh kerosakan pada komponen pembesar suara HP atau masalah dengan sistem. Di bawah adalah beberapa punca paling biasa kehilangan bunyi telefon bimbit, termasuk:

1. Kerosakan Komponen Speaker

Setiap telefon bimbit mempunyai komponen elektronik yang terletak di belakang telefon bimbit. Kerosakan pada komponen pembesar suara boleh disebabkan oleh air, contohnya, kerana pembesar suara HP mendapat air di dalamnya, sehingga kualiti bunyi yang dikeluarkan menjadi tersembunyi dan berderak.

2. Masalah dengan sistem

Secara amnya bunyi HP yang hilang akibat masalah sistem biasanya disebabkan oleh pepijat. Contohnya, kerana telefon bimbit anda di-root, pengumpulan cache atau pepijat mungkin berlaku selepas memasang aplikasi yang tidak serasi dengan telefon bimbit.

3. Sistem Disambungkan ke Pembesar Suara Bluetooth

Terdapat kes di mana sistem berpendapat telefon bimbit masih disambungkan ke pembesar suara Bluetooth. Ini disebabkan oleh sistem tidak mengesan aktiviti tersebut. Supaya status telefon bimbit anda masih disambungkan ke pembesar suara Bluetooth.

4. Sistem Disambungkan ke Set Kepala

Sama seperti kes di atas, kadangkala sistem tidak membaca bahawa telefon bimbit telah diputuskan sambungan daripada set kepala. Akibatnya HP tidak mengeluarkan bunyi kerana ketidakupayaan sistem membaca aktiviti HP.

5. HP Is Mute

Anda mungkin terlupa bahawa HP masih dibisukan. Cuba semak semula dalam tetapan HP, mungkin anda sengaja set HP supaya tidak berbunyi.

Cara Menyelesaikan Telefon Android Tidak Berbunyi

Jika anda menyedari punca kehilangan suara telefon bimbit anda, maka penyelesaian untuk mengatasi kehilangan suara telefon bimbit anda boleh menjadi lebih mudah. Tetapi jika tidak, anda boleh menyemak sistem dahulu, kemudian menyemak komponen. Sebabnya, bunyi telefon bimbit yang hilang bukan sahaja disebabkan oleh kerosakan komponen. Selain itu, anda perlu berbelanja lebih untuk membeli komponen baharu. Terdapat beberapa cara untuk membaiki bunyi HP yang hilang termasuk:

1. Semak Volume HP Anda

Langkah pertama bermula daripada menyemak tetapan HP. Saya takut pembesar suara masih dalam tetapan bisu supaya ia tidak mengeluarkan bunyi. Anda boleh menyemaknya terus melalui Tetapan atau Tetapan. Untuk lebih jelas, berikut adalah langkah-langkahnya:

  1. Pergi ke Tetapan atau Tetapan.
  2. Cari menu tetapan Bunyi.
  3. Kemudian alihkan kelantangan kepada maksimum.
  4. Kemudian lakukan ujian bunyi HP.

Jika ia masih tidak mengeluarkan bunyi, lakukan kaedah seterusnya, iaitu mematikan mod senyap. Ini caranya:

  1. Tarik ke bawah Panel Bar Status yang terletak di bahagian atas skrin Android.
  2. Kemudian pergi ke Profil.
  3. Tukar mod senyap kepada mod luar.

Setiap telefon bimbit mempunyai tetapan yang berbeza, tetapi itulah intipati bagaimana untuk menyelesaikan bunyi telefon bimbit yang hilang melalui menu tetapan.

2. Menggunakan Aplikasi Pihak Ketiga

Cara seterusnya boleh menggunakan bantuan aplikasi pihak ketiga untuk menentukan punca kehilangan bunyi HP. Satu aplikasi yang digunakan secara meluas dipanggil SoundAbout. Aplikasi ini boleh dimuat turun di Play Store dan dijamin bebas daripada virus.

Cara menggunakannya seperti berikut:

  1. Pastikan telefon disambungkan ke sambungan internet, kerana anda akan memuat turun aplikasi.
  2. Selepas itu buka Gedung Play.
  3. Taip 'SoundAbout' dalam medan carian.
  4. Cari dan pasang aplikasi.
  5. Tunggu sehingga proses pemasangan selesai sepenuhnya.
  6. Jika ya, jalankan aplikasi SoundAbout.
  7. Buka menu Peranti Boleh Disambungkan.
  8. Kemudian klik Tetapan Alat Dengar Berwayar.
  9. Kemudian keluarkan tanda semak daripada Pengesanan Alat Dengar Berwayar.

Aplikasi SoundAbout boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah kehilangan bunyi telefon bimbit yang disebabkan oleh sistem, seperti telefon bimbit masih mengesan sambungan set kepala atau mod pembesar suara Bluetooth yang tidak dapat diselesaikan.

3. Kosongkan Cache HP daripada Pemulihan

Cache ialah data sementara yang disimpan oleh HP. Pengumpulan cache boleh membawa kepada pelbagai masalah dengan HP. Salah satunya ialah bug yang membuatkan bunyi HP tiba-tiba hilang. Untuk mengosongkan cache HP boleh dilakukan dengan beberapa langkah mudah iaitu:

  1. Tekan dan tahan butang Kuasa seketika, kemudian tekan Power Off.
  2. Seterusnya, tahan kombinasi butang Kuasa + Kelantangan Naik selama beberapa saat.
  3. Anda akan diarahkan ke beberapa pilihan, kemudian klik Lap.
  4. Dalam mod ini, navigasi dilakukan menggunakan butang Kelantangan dan Kuasa.
  5. Kemudian pilih Lap Cache, kemudian sahkan.
  6. Selepas proses selesai, mulakan semula telefon bimbit anda.

4. Gunakan Headset.

Cara seterusnya untuk menyelesaikan bunyi HP yang hilang ialah menggunakan set kepala atau fon telinga. Anda juga boleh menggunakan pembesar suara Bluetooth. Sebabnya, jika suara HP hanya boleh didengar menggunakan headset dan seumpamanya, bermakna komponen HP anda sudah rosak.

Jika anda tidak mahu membelanjakan wang, penyelesaian yang tepat ialah sentiasa menggunakan set kepala. Kerosakan pada komponen biasanya disebabkan oleh pengguna itu sendiri, mungkin akibat terjatuh ke dalam air atau terkena permukaan keras.

5. Lakukan Tetapan Kilang

Jika anda percaya kerosakan adalah daripada masalah sistem, anda boleh menggunakan kaedah ini. Dengan melakukan penetapan semula, keseluruhan sistem HP akan dipulihkan kepada keadaan asalnya. Perlu diingat, data yang terkandung pada HP akan dipadamkan sepenuhnya. Pastikan anda telah membuat sandaran data anda sebelum menetapkan semula HP. Ikuti langkah di bawah:

  1. Masuk ke menu Tetapan.
  2. Tatal ke bawah sehingga anda menemui menu Sandaran dan Tetapkan Semula.
  3. Kemudian tekan pilihan Tetapkan Semula ke Tetapan Kilang.
  4. Kemudian ikut arahan yang diberikan.
  5. Apabila keseluruhan proses selesai, lakukan ujian bunyi.

6. Mulakan semula HP

Cara paling mudah seterusnya ialah hanya dengan memulakan semula HP. Kadangkala sistem menghadapi pepijat kecil yang menjejaskan pembesar suara HP anda. Cuba mulakan semula HP anda. Untuk hasil yang optimum, anda boleh mengeluarkan kad SIM, kad memori atau komponen lain.

Selepas itu, pasang semula komponen yang telah dialih keluar dan hidupkan semula telefon bimbit anda. Kemudian uji sama ada bunyi itu didengar atau tidak.

7. Baiki Speaker HP

Jika kaedah di atas tidak dapat menyelesaikan kehilangan bunyi, anda boleh membaiki pembesar suara HP. Seperti yang dinyatakan di atas, kerosakan pada komponen pembesar suara biasanya disebabkan oleh pengguna.

Perhatikan cara anda menggunakan telefon bimbit anda, pastikan ia sentiasa diletakkan di tempat yang kering dan jauh daripada percikan air, kemudian jangan biarkan telefon bimbit anda terlalu panas. Pembaikan komponen pembesar suara HP boleh dilakukan di rumah atau oleh pembekal perkhidmatan HP. Adalah lebih baik jika HP masih dilindungi oleh jaminan. Anda hanya perlu pergi ke Pusat Servis, dan mereka akan membaiki pembesar suara HP anda secara percuma. Tambahan pula, komponen yang digunakan adalah dijamin komponen asli.

Adalah idea yang baik untuk bertanya dahulu tentang punca kerosakan HP, kemudian bertanya kepada perkhidmatan servis HP untuk kos yang diperlukan. Ringkasan cara menyelesaikan suara HP yang hilang di atas boleh digunakan oleh semua jenama HP. Buat penambahbaikan dari cara yang paling mudah, iaitu dengan menyemak tetapan kelantangan. Jika bunyi HP benar-benar tidak wujud, langkah terakhir ialah menggantikan komponen pembesar suara HP yang rosak.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

BACA JUGA!