Bosan dengan WhatsApp? Cuba Gunakan Beberapa Aplikasi Sembang Berikut

Bosan dengan WhatsApp? Cuba Gunakan Beberapa Aplikasi Sembang Berikut

Whatsapp ialah aplikasi sembang paling popular hari ini. Memetik Statista, sehingga Januari 2022, terdapat kira-kira dua bilion pengguna Whatsapp aktif di seluruh dunia. Di sebalik popularitinya, terdapat beberapa kelemahan WhatsApp.

Kelemahan yang sering dirungut oleh pengguna WhatsApp termasuk bilangan ahli kumpulan sembang yang terhad yang boleh ditambah kepada pemampatan kualiti foto atau video yang dihantar.

Jika anda bosan dan ingin mencuba beralih daripada WhatsApp, berikut adalah beberapa aplikasi sembang yang boleh menjadi alternatif:

1. Telegram

Sejak dilancarkan pada 2013, aplikasi yang dibuat oleh Pavel Durov terus meningkat dari segi bilangan pengguna. Aplikasi ini sering dirujuk sebagai alternatif kepada WhatsApp. Pada masa ini, pengguna aktif Telegram didakwa mencecah 500 juta pengguna.

Telegram mempunyai ciri yang tidak jauh berbeza dengan WhatsApp. Salah satu kelebihan Telegram berbanding WhatsApp ialah jumlah ahli kumpulan sembang yang boleh ditambah boleh mencecah 200 ribu ahli. Telegram juga merupakan aplikasi sembang interaktif dengan bot sembang seperti Werewolf, Family 100, UNO, dan lain-lain.

Telegram juga mendakwa lebih selamat daripada WhatsApp kerana ia menggunakan protokol MTProto yang memastikan data pengguna disulitkan olehnya untuk mengelak daripada digodam oleh kedua-dua penggodam individu dan kerajaan.

2. LINE

LINE pertama kali dikeluarkan di Jepun pada tahun 2011. LINE sememangnya sudah popular dan digunakan secara meluas di Indonesia khususnya untuk golongan muda. LINE mempunyai ciri asas seperti mana-mana apl pemesejan lain, seperti menghantar mesej teks, foto, video dan mesej suara.

Seiring dengan perkembangan zaman, LINE membuat beberapa penambahbaikan dalam ciri-cirinya. Contoh seperti tidak dihantar, panggilan video sehingga 500 orang, ke forum perkongsian mesej tanpa nama Open Chat,

Salah satu tarikan LINE yang menjadi ciri sejak dikeluarkan awal ialah pelbagai ciri pelekatnya. Selain itu, pengguna LINE juga boleh memilih untuk menghantar foto atau video dengan kualiti asal atau mampat.

3. Discord

Discord ialah aplikasi pemesejan yang paling popular di kalangan pemain. Salah satu sebabnya ialah kualiti ciri sembang suara yang baik. Discord pertama kali dikeluarkan secara terbuka di bawah domain discordapp.com pada Mei 2015.

Walaupun direka khusus untuk pemain, dari semasa ke semasa, perselisihan semakin banyak digunakan oleh pengguna bukan pemain. Memetik halaman OMR, satu pertiga daripada pengguna platform adalah ahli aktif komuniti bukan permainan, seperti meme, fesyen, mata wang kripto dan pembelajaran dikongsi.

4. Facebook Messenger

Masih seorang ibu bapa dengan WhatsApp, Facebook Messenger boleh menjadi pilihan alternatif. Facebook Messenger boleh dikatakan serupa dengan Whatsapp, baik dari segi ciri mahupun antaramuka. Menurut data Statista 2021, terdapat lebih daripada 1 bilion pengguna Messenger di seluruh dunia.

Satu perkara yang agak berbeza kerana masih bersambung dengan Facebook. Pengguna Facebook Messenger tidak perlu menambah nombor telefon atau ID pengguna untuk boleh menghantar mesej dengan seseorang tetapi hanya perlu mengetahui nama pengguna Facebook mereka.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

BACA JUGA!