5 Cara untuk Memastikan Skrin HP Licin, Sensitif dan Tidak Kesat

5 Cara untuk Memastikan Skrin HP Licin, Sensitif dan Tidak Kesat

Apabila permainan mudah alih menjadi semakin popular, masalah baharu timbul. Bukan masalah besar tapi tetap mengganggu keselesaan iaitu skrin HP yang tidak licin. Kemudian, bagaimana untuk memastikan skrin HP licin apabila digunakan untuk bermain permainan dalam tempoh yang lama? Ya, kelajuan gerakan jari semasa bermain permainan diperlukan. Masalahnya, skrin HP yang tidak licin akan menghalangnya. Oleh itu, di bawah akan diterangkan pelbagai cara untuk menjadikan skrin HP sentiasa licin terutama apabila dibuat untuk bermain game.

Cara Mengekalkan Skrin HP Licin untuk Permainan yang Lancar

Skrin telefon bimbit yang kasar sering menghalang kami daripada bermain permainan mudah alih. Terutamanya permainan seperti Mobile Legends, PUBG dan Free Fire yang memerlukan kecekalan jari.

Namun, anda tidak perlu risau, kerana ada cara untuk memastikan skrin HP sentiasa licin, sensitif, dan tidak kasar supaya anda boleh mencubanya sebagai penyelesaian apabila masalah ini berlaku.

Di bawah adalah sebahagian daripada mereka. 

1. Menggunakan Tisu dan Putik Kapas

Skrin telefon bimbit yang kasar sememangnya sukar apabila bermain permainan, jadi ia mesti ditangani segera. Cara pertama yang anda boleh cuba ialah membersihkannya dengan tisu dan putik kapas.

Skrin telefon bimbit yang kasar boleh disebabkan oleh kotoran dan sebagainya, dan tisu atau putik kapas boleh mengendalikannya. Caranya juga mudah, cuma sapu tisu dan kapas pada bahagian skrin telefon bimbit yang kelihatan kotor dan terasa kasar. Ulangi leretan pada skrin beberapa kali dan uji dengan jari anda. Jika terasa licin, maka anda boleh menghentikannya. Lakukan ini sekali lagi jika skrin HP menjadi kasar lagi pada masa hadapan.

2. Menggunakan Air

Jika putik kapas atau air tidak berfungsi, anda boleh menggunakan air. Iaitu, jangan mengalirkan air ke skrin telefon bimbit, tetapi mesti menggunakan perantara, contohnya tisu dan putik kapas. Air sangat berkuasa untuk membersihkan kotoran degil pada skrin HP. Sangat mudah untuk menyapu air untuk memastikan skrin HP licin, hanya celupkan tisu, putik kapas atau kain lain ke dalam air. Seterusnya, picit atau goncangkan tisu, putik kapas atau kain supaya tidak terlalu banyak air, kemudian sapukan pada bahagian skrin HP yang terasa kasar.

3. Menggunakan Kain

Cara seterusnya untuk memastikan skrin HP licin adalah dengan membersihkannya dengan kain. Kalau tak tahu, ada kain khas untuk bersihkan skrin HP supaya tak kasar. Kain itu berbentuk segi empat tepat kecil, dengan permukaan yang sangat licin.

Jadi, ia tidak akan mencalarkan skrin HP apabila digunakan di sana. Jika anda belum membelinya, anda boleh dapatkan di kedai aksesori HP yang berhampiran. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai kain dengan ciri yang sama, anda boleh menggunakan kain itu sebagai gantinya.

4. Menggunakan cecair khas untuk membersihkan skrin HP

Cara seterusnya untuk menjadikan skrin HP licin adalah dengan menggunakan cecair khas untuk membersihkan skrin HP. Jika anda tidak mempunyainya, anda boleh membeli cecair pembersih HP khas ini di kedai aksesori HP. Tidak perlu risau, kerana ia khusus untuk skrin HP, pastinya hasilnya maksimum. Cara menggunakan cecair pembersih juga mudah, cuma tuangkan cecair secukupnya ke dalam kain lembut. Kemudian sapukan pada skrin HP dengan teliti. Dengan cara ini, skrin telefon bimbit akan menjadi licin, dan sangat sesuai untuk bermain permainan seperti Mobile Legends, PUBG Mobile dan seumpamanya.

5. Menggunakan Minyak Eucalyptus

Jika tiada cecair pembersih khas, anda boleh menggunakan cecair alternatif lain iaitu minyak kayu putih. Jangan risau, kaedah ini sangat selamat, jadi ia tidak akan membahayakan skrin telefon bimbit sama sekali. Hanya tuangkan minyak kayu putih secukupnya ke dalam kain, kemudian sapukan pada skrin HP yang terasa kasar atau seluruhnya. Antara punca skrin HP kasar dan tidak licin ialah terdapatnya kotoran di dalamnya seperti habuk, kesan minyak dan sebagainya. Anda boleh mencuba 5 cara di atas yang terbukti berkesan dengan hasil yang memuaskan. 

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

BACA JUGA!