Bagaimana Mengelak Menjadi Mangsa Penipuan Phishing Anda Mesti Tahu!

Bagaimana Mengelak Menjadi Mangsa Penipuan Phishing, Mesti Tahu!

Aktiviti membeli-belah dalam talian kini semakin giat dijalankan oleh pengguna internet. Dengan kemunculan pelbagai kedai dalam talian, transaksi dalam talian semakin mendapat permintaan.


Malangnya, pada masa yang sama, pembelian dalam talian dan transaksi digital yang berleluasa digunakan oleh penjenayah siber untuk menjerat mangsa, salah satunya adalah melalui serangan phishing data.


Matlamatnya tidak lain hanyalah keuntungan kewangan daripada penipuan phishing data kepada pengguna.


Penganalisis Kaspersky berkata halaman pancingan data paling kerap direka untuk meniru kedai dalam talian, sistem pembayaran dan perbankan.


Memandangkan 87 peratus pengguna menggunakan aplikasi pembayaran mudah alih, tidak hairanlah penjenayah siber menyasarkan sektor ini dan kemudian melancarkan berbilang percubaan phishing data.


Berikut ialah petua untuk mengelak daripada menjadi mangsa penipuan phishing data:


1. Jangan klik sahaja


Jangan sekali-kali klik pada pautan yang mencurigakan yang dihantar kepada anda melalui SMS, WhatsApp atau mana-mana platform lain.


2. Sembang Hanya dengan Saluran Komunikasi Perbankan Rasmi


Pada masa ini, terdapat banyak penipuan phishing data yang berpunca daripada komunikasi dengan akaun tidak rasmi, yang atas nama bank.


Kami mengesyorkan bahawa sebelum memulakan komunikasi, adalah penting bagi pengguna untuk mengenal pasti ketulenan saluran komunikasi. Sebagai contoh, akaun Twitter bank harus mempunyai tanda biru.


Begitu juga dengan saluran komunikasi rasmi yang lain dari media sosial, laman web, e-mel, hinggalah ke WhatsApp rasmi.


Perkara ini amat penting dilakukan bagi mengelakkan penipu meniru bank berkaitan. Tidak mahu merungut, pelanggan pun hilang wang simpanan kerana berkomunikasi dengan akaun palsu.


3. Aktifkan notifikasi


Ia juga penting untuk mendayakan pemberitahuan masa nyata pada telefon pengguna. Ini boleh membantu anda bertindak dengan cepat jika terdapat pemberitahuan kebenaran akaun perbankan yang anda tidak pernah minta.


Contohnya, tiba-tiba ada SMS yang mengandungi kod OTP dari pihak bank. Malah, anda tidak pernah meminta kod itu.


Pada masa seperti ini, anda boleh terus membuat aduan dengan bank kerana anda tidak pernah cuba log masuk ke peranti lain. Percubaan untuk masuk oleh orang lain boleh dielakkan.


4. Jangan alpa dalam melakukan transaksi


Perayaan besar biasanya akan membawa kepada kepantasan untuk mendapatkan tawaran terbaik untuk masa yang terhad.


Ingat untuk sentiasa berfikir dua kali sebelum membeli-belah dalam talian. Adalah sangat disyorkan bahawa anda mengelakkan risiko penipuan dalam talian.


5. Jangan kongsi OTP


OTP one time password kini digunakan secara meluas oleh penyedia perkhidmatan digital untuk mengakses perkhidmatan digital. Bermula dari perbankan, akaun e-dagang, e-mel, hinggalah ke WhatsApp.


Jika anda tidak mahu menjadi mangsa penipuan dalam talian, jangan sekali-kali berkongsi sebarang maklumat, termasuk kod OTP, dengan sesiapa sahaja.


Ingat, kod OTP adalah sulit. Jangan kongsikannya dengan sesiapa, terutamanya orang yang berpura-pura menawarkan bantuan dalam talian kepada anda.


6. Dayakan pengesahan dua faktor untuk melindungi akaun


Terdapat banyak serangan phishing data yang bertujuan untuk merampas akaun.


Tetapi apabila penyerang mendapat log masuk dan kata laluan, kami masih boleh menghalang mereka daripada mengakses akaun digital kami dengan mendayakan two step authentication.


Kaedah ini juga dikenali sebagai two step authentication.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

BACA JUGA!